Mielőtt a thealógia ismertetésébe kezdenénk, érdemes a történelmi háttérrel és a szakrális szimbólumok eredetével foglalkoznunk előbb.
A neolitikus
forradalomnak nevezett folyamat Kr.e. 9000 és 7000 között ment végbe. Kr.e.
10700 körül véget ért az utolsó nagy jégkorszak, ami révén olyan florikus és
faunatikus változások mehettek végbe, amelyek miatt a vadászó-halászó életmód
helyét fokozatosan átvehette a letelepedett, növénytermesztő, és nomadikus,
vagy félnomadikus állattartó életmód.[1]
Az állatok háziasítása
viszonylag korán megtörtént. Az anatóliai térség keleti felén, a mai Irán és
Irak területén a Kr.e. 9. évezredben a birkát, és a kecskét domesztikálták, és
Anatóliában történt a szarvasmarha háziasítása is az aurochból (Bos primigenius primigenius), azaz
őstulokból, valamikor a Krisztus előtti 8. Évezredben.[2]
[Az i.e. 9000-ben elterjedt főbb kultúrák térképe az akkori földrajzi viszonyokkal. A Brit-szigeteket még földnyelv kötötte össze a kontinenssel, és a Fekete-tenger sem létezett - a helyén édesvizű tó hullámzott]
Santarcangeli írja, hogy „több, mint nyilvánvaló tehát az
a feltételezés, hogy az anyagi cserét eszmék, hiedelmek, mágikus és kultikus
ábrázolások, tehát szertartások egész körének cseréje is kísérte”[3]
– a kereskedelem kiterjedtségére számos régészeti példa adódik, mint amilyen az
Észak-Európában, sírmellékletként talált egyiptomi gyöngyök és földközi-tengeri
kagylóhéjak, vagy az írországi, angliai, németországi, skandináviai forrásokból
származó krétai és mükénéi arany.
Egy olyan emberi
élettér alakult ki tehát, amelyben az állatok, materiális aspektusból
szemlélve, már többek lettek, mint puszta zsákmány – társakká, idomítható,
munkára fogható eszközökké, és mindig rendelkezésre álló nyersanyag- és
táplálékforrássá váltak. Mindez törvényszerűen magával hozta a
szakrális-kultikus szemlélet változását is. Anélkül, hogy kitérnénk a
totemizmusra, vagy az újkőkor előtti vallásos életre, elegendő Hahn István
összegzését elolvasnunk a változás mibenlétéről:
„Csökevényes
formában éltek csak tovább a totemisztikus hiedelmek is… [a földművelés és
háziasítás] megfosztotta az állatvilágot attól a titokzatos jelentőségtől,
amely a totemisztikus hiedelmek alapját jelentette. Ehelyett a totemizmus
másik, közösségteremtő és fenntartó oldala került előtérbe”.[4]
Az állatok tisztelete nem tűnt el, hanem nagyon is eleven
maradt – azonban betagolódott az emberalakú istenek kultuszába, s a korábban is
tisztelt vadállatok – medve, kígyó, oroszlán, galamb, keselyű, stb. – mellett
immáron a háziasított fajok is a kultusz részeivé váltak: a kecske, a juh, a
kutya, a szarvasmarha, stb. egyaránt a szakrális
fennhatósága alá kerültek.[5]
Számunkra a gondolkodásmód, szemlélet az, ami fontos, mert ez alapján
megérthetjük, hogy a kígyó, vagy a bika miért válhatott az egyik legfontosabb
kultikus állattá.
[1] Erről a korszakról az utóbbi években
többek között Banning írt kiváló összegzést: Banning, E. B.: The Neolithic
Period: Triumphs of Architecture, Agriculture, and Art. In: Near Eastern Archaeology 61. (4), 1998,
188-237. (Banning 1998). Egy húsz évvel korábbi tanulmány a társadalmi
változásokra összpontosít: Bender, B.: Gatherer-Hunter to Farmer: A Social
Perspective. In: World Archaeology 10
(2), 1978, 204-222. (Bender 1978).
[2] Walker – de Laet 1981, 108; Wilson, I.: Az Özönvíz előtt. Budapest, Gold Book,
2001, 92-93. (Wilson 2001).
[3] Santarcangeli, P.: A labirintusok könyve. Budapest, Gondolat, 1970, 111.
(Santarcangeli 1970).
[4] Hahn 1980, 53.
[5] Hahn 1980, 56-57.
No comments:
Post a Comment